

Jeg begyndte på traditionen med min datter. Et år fik jeg den idé, fordi hun kæmpede lidt med at hendes bedsteforældre var døde - og lidt andre ting. Derefter ville hun gøre det hvert år, og så blev det en tradition. :-) God fornøjelse med det. PS. Det kan faktisk bruges hver gang man laver bål, men det giver lidt ekstra, hvis det fx er ved midsommer, eller sommersolhverv osv.
Ja, altså den sidste afbrænding skulle være sket kort før 1700-tallet, men det tog dem 150 år at fjerne loven der gjorde det lovligt at brænde hekse. Og så i 1800-tallet blev det til noget man gjorde til Skt. Hans - lidt for at holde onde ånder væk, ligesom ved fastelavn og halloween osv.
Det folk også glemmer er, at ca. hver tiende heks der blev brændt, var en mand. Det er ikke mandlige hekse vi har set på bålet…
Men altså, for mig og min familie, er det ikke nogen tradition.